Kurierek Nowości Nr 4 (221) – Integracja sensoryczna

  1. Bogdashina Olga. Trudności w percepcji sensorycznej w autyzmie i zespole Aspergera : inne doświadczenia sensoryczne – inne światy percepcyjne. – Gdańsk : Harmonia Universalis 2019 (sygn. 119231)
    W ostatnich kilkudziesięciu latach pojawiły się rozmaite koncepcje autyzmu, według których u źródeł głównych cech tego zaburzenia leżą trudności z percepcją sensoryczną. Badania wykazały, że podobne wzorce zachowania – upośledzenie interakcji społecznych i komunikacji oraz ruchy stereotypowe – występują zarówno u osób niewidomych, jak i u dzieci autystycznych. Mimo to trudności sensoryczne wciąż bywają pomijane w diagnozie i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
         Autorka książki wskazuje na różnice związane z percepcją sensoryczną w autyzmie i opisuje wpływ doświadczeń percepcyjnych na powstanie odmienności w sferze poznawczej. Niniejsza publikacja, oparta na wynikach najnowszych badań, umożliwi rodzicom, terapeutom i nauczycielom zrozumienie problemów związanych z percepcją sensoryczną w autyzmie, a także zapoznanie się z metodami i technikami, które pozwolą zminimalizować trudności i wykorzystać mocne strony osób autystycznych.
    źródło opisu: https://www.ravelo.pl/trudnosci-w-percepcji-sensorycznej-w-autyzmie-i-zespole-aspergera-olga-bogdashina,p100761610.html
  2. Charęzińska Aleksandra, Szulc Joanna. Sensoryczne niemowlę– Warszawa : Wydawnictwo Mamania 2019 (sygn. 120284)
    Pierwsze miesiące życia dziecka to szczególny czas dla rodziców. Poznają swoje dziecko, uczą się jego zachowań i reakcji. Często również czują się bezradni, ponieważ maluch płacze, nie chce spać lub jeść i trudno rozpoznać co się z nim dzieje. Niejednokrotnie chodzi o nieodpowiednią ilość bodźców i problemy z samoregulacją.
         Autorki książki wyjaśniają zatem, czym jest regulacja/samoregulacja i integracja sensoryczna. Opowiadają o tym, jak rozwija się i kształtuje u najmłodszych dzieci: od urodzenia do wieku 18 miesięcy. Przybliżają też sposoby wspierania rozwoju sensoryki. Wyjaśniają jak pracują poszczególne zmysły i co można zrobić, by zapewnić dziecku – poprzez codzienną zabawę – potrzebne mu doznania sensoryczne.
         Publikacja ta, to rzetelna porcja wiedzy i propozycja wspierających zabaw, które pomagają odnaleźć się w świecie pełnym bodźców.
    To książka dla rodziców, którzy:
    – chcą zadbać o harmonijny rozwój swojego dziecka
    – próbują poradzić sobie z trudnościami w zachowaniu niemowlęcia
    – pragną zapobiec przyszłym problemom rozwojowym dziecka i pomóc mu w pełni rozwinąć jego potencjał sensoryczny.
    źródło opisu: https://mamania.pl/product-pol-437-Sensoryczne-niemowle.html
  3. Koscinski Cara. Interwencje sensoryczno-motoryczne : jak za pomocą ruchu poprawić ogólne funkcjonowanie ciała– Gdańsk : Harmonia Universalis 2019 (sygn. 119165)
    Autorka książki zdecydowanie zasłużyła sobie na miano autorytetu, jeśli chodzi o temat autyzmu i zaburzeń przetwarzania sensorycznego (SPD) oraz innych odmienności rozwojowych. To osoba w wyjątkowej sytuacji: jest matką dwóch synów z SPD, autyzmem i ADHD, terapeutką z przygotowaniem z zakresu teorii integracji sensorycznej, stosującą terapię zajęciową z wykorzystaniem podejścia integracji sensorycznej (OT-SI).
         Publikacja skierowana jest przede wszystkim do terapeutów integracji sensorycznej, którzy chcą wzbogacić własny zasób pomysłów oraz zapewnić radosne doświadczenia sensoryczno-motoryczne swoim małym podopiecznym. Publikacja przyda się też rodzicom, opiekunom, nauczycielom i pozostałym specjalistom – mogą oni omówić opisane tu interwencje z terapeutą dziecka, a następnie wdrożyć je w innym otoczeniu.
    źródło opisu : okładka książki
  4. Kuleczka-Raszewska Maria. Ćwiczenia korekcyjno-terapeutyczne dla dzieci z wykorzystaniem nietypowych przyborów– Warszawa : Difin 2019 (sygn. 119633)
    Książka jest rodzajem poradnika, który pokazuje, w jaki sposób połączyć cele wynikające z gimnastyki korekcyjnej i Integracji Sensorycznej, by w codziennych zajęciach wspierać rozwój psychoruchowy dziecka niepełnosprawnego i sprawnego o zaburzonym rozwoju procesów zmysłowych czy z wadami postawy. Zawarte są w niej zabawy i ćwiczenia urozmaicające codzienne zajęcia ruchowe czy gimnastyki korekcyjnej z wykorzystaniem nietypowych, ale „zwyczajnych-niezwyczajnych” pomocy dydaktycznych. Przy każdym proponowanym ćwiczeniu czy zabawie wskazane są możliwe do osiągnięcia cele z punktu widzenia gimnastyki korekcyjnej i Integracji Sensorycznej.
    źródło opisu: https://ksiegarnia.difin.pl/cwiczenia-korekcyjno-terapeutyczne-dla-dzieci-z-wykorzystaniem-nietypowych-przyborow
  5. Meier Christine, Richlec Judith. Sensorycznie każdego dnia : propozycje zajęć dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia 2018 (sygn. 118030)
    Autorki niniejszej książki, ergoterapeutki, przygotowały praktyczną pomoc dla każdego zainteresowanego problematyką zaburzeń przetwarzania sensorycznego u dzieci. W publikacji przedstawiły w przystępny sposób najważniejsze informacje o wspomnianych zaburzeniach (oparte na teorii integracji sensorycznej A. Jean Ayres) oraz propozycje zajęć, skategoryzowane według obszarów stymulacji sensorycznej, które można zrealizować bez dużego wysiłku i zbędnych kosztów. Zawarły tu również wiele przydatnych wskazówek dla rodziców na temat trudnych sytuacji w życiu codziennym. Książka została tak zaprojektowana, by zachęcić do aktywnego uczestniczenia w procesie terapeutycznym, między innymi poprzez notowanie na niezapełnionych stronach własnych pomysłów i modyfikacji zabaw, te ostatnie bowiem z łatwością dostosujemy do indywidualnych potrzeb dziecka. Takie podejście wzmacnia współpracę między terapeutą a rodzicem, przyczyniając się do intensywniejszego i radośniejszego rozwoju małych pacjentów.
    źródło opisu: https://www.edukacyjna.pl/integracja-sensoryczna/30863-sensorycznie-kazdego-dnia-propozycje-zajec-dla-dzieci-z-zaburzeniami-przetwarzania-sensorycznego.html
  6. Odowska-Szlachcic Bożena. Integracja sensoryczna w autyzmie. – Gdańsk : Harmonia Universalis 2018 (sygn. 118784)
    Książka ma charakter popularnego poradnika skierowanego do terapeutów SI, oligofrenopedagogów, psychologów, neurologopedów, logopedów i innych specjalistów pracujących z dziećmi z zaburzeniami neurorozwojowymi oraz do rodziców takich dzieci. Zawiera propozycje konkretnych, opartych na teorii integracji sensorycznej technik, ćwiczeń i strategii terapeutycznych, a także sposobów modyfikacji środowiska oraz sugestii dla opiekunów pod kątem domowego programu terapii. W aneksach umieszczono spis akcesoriów przydatnych podczas terapii – zabawek, pomocy i przedmiotów codziennego użytku. Czytelnik znajdzie tu także wykaz ogólnie dostępnych kwestionariuszy i skali do wczesnego wykrywania autyzmu.
    źródło opisu: https://harmonia.edu.pl/pl/p/INTEGRACJA-SENSORYCZNA-W-AUTYZMIE/1571
  7. Perchalec-Wykręt Agata, Sabik Magdalena. Pierwsze zabawy z integracji sensorycznej dla maluchów. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia 2018 (sygn. 120710)
    Książka przeznaczona jest dla pedagogów, psychologów, nauczycieli oraz dla rodziców i osób bawiących się z dziećmi. Przedstawia ona istotę integracji sensorycznej, jej wpływ na zachowanie każdego z nas oraz sposoby stymulacji poszczególnych systemów zmysłowych poprzez zabawę. Zamieszczone w niej zabawy służą stymulacji układu nerwowego małego dziecka. Dzięki nim mózg malucha będzie zdobywał coraz więcej doświadczeń zmysłowych, przez co będzie lepiej integrował docierające do niego bodźce, a jego organizm będzie adekwatnie reagował na sytuację wokół niego.
    źródło opisu: https://ksiegarnia.pwn.pl/Pierwsze-zabawy-z-integracji-sensorycznej-dla-maluchow,766136876,p.html
  8. Sensoryka i motoryka w rozwoju dziecka i uczeniu się w aspekcie terapii integracji sensorycznej.Red. nauk. Elżbieta Wieczór, Jacek Szmalec, Grzegorz Brzuzy. – Warszawa : Difin 2019 (sygn. 120285)
    Książka stanowi kompendium informacji odnośnie integracji sensorycznej. Zamieszczone są w niej artykuły poparte badaniami oraz znajdują się dodatkowo narzędzia diagnostyczne ułatwiające przeprowadzenie obserwacji dziecka pod kątem problemów z integracją sensoryczną.
         Publikacja jest odpowiedzią na wzrost zainteresowania problematyka integracji sensorycznej. Kierowana jest do szerokiego grona czytelników:  pedagogów ogólnych i oligofrenopedagogów, psychologów, terapeutów, rehabilitantów i fizjoterapeutów, logopedów, nauczycieli wczesnej edukacji,  opiekunów i rodziców. W publikacji zostały opisane wybrane zagadnienia dotyczące rozwoju motorycznego dziecka, integracji sensorycznej. Czytelnik dowie się również o niepokojących zachowaniach uczniów w następstwie zaburzeń integracji sensorycznej, pozna przykłady zaburzeń integracji sensorycznej w szkole. W książce przedstawiono interesujący materiał dotyczący znaczenia dotyku w rozwoju małego dziecka.
    źródło opisu: https://ksiegarnia.difin.pl/sensoryka-i-motoryka-w-rozwoju-dziecka-i-uczeniu-sie-w-aspekcie-terapii-integracji-sensorycznej
  9. Terapeutyczne zabawy w integracji sensorycznejRed. nauk. Elżbieta Wieczór, Jacek Szmalec, Grzegorz Brzuzy. – Warszawa : Difin 2019 (sygn. 120814)
    Publikacja przedstawia zabawy terapeutyczne do integracji sensorycznej z propozycjami ćwiczeń i narzędzi diagnostycznych możliwych do wykorzystania w przedszkolu i szkole. Zawarte są w niej także wybrane narzędzia diagnostyczne do przetwarzania sensorycznego i rozwoju motoryki u dzieci, m.in. lista kontrolna sensoryczno-motoryczna, arkusz obserwacji klinicznej oraz kwestionariusz lateralizacji.
         Autorami niniejszej publikacji są specjaliści z zakresu medycyny, terapii i edukacji wczesnej, pedagogiki specjalnej i fizjoterapii.
    źródło opisu : https://www.empik.com/terapeutyczne-zabawy-w-integracji-sensorycznej-opracowanie-zbiorowe,p1234898953,ksiazka-p
  10. Winczewska Aneta. Widzę, słyszę, czuję… : zabawy aktywizujące zmysły kilkulatków /Aneta Winczewska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia 2018 (sygn. 118056)
    Czytelnicy znajdą w tej książce fabularyzowane zabawy, które ułatwiają integrowanie doznań zmysłowych dzieci z deficytami rozwojowymi. Mogą one zachęcić kilkulatków do ilustrowania ruchem narracji nauczyciela oraz twórczego przetwarzania „dostarczanych” im bodźców odbieranych poszczególnymi zmysłami. Zaprezentowany materiał nie jest alternatywą dla rozwiązań stosowanych przez specjalistów metody integracji sensorycznej, lecz jest ich twórczą interpretacją.
         Publikacja adresowana jest przede wszystkim do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, pedagogów i wolontariuszy pracujących w świetlicach terapeutycznych oraz studentów, którzy w przyszłości zamierzają prowadzić zajęcia przeznaczone dla kilkulatków. Zamieszczone w książce pomysły mogą wykorzystywać także rodzice podczas domowych ćwiczeń, które mają wspomagać rozwijanie sprawności ich własnych dzieci.
    źródło opisu: https://www.empik.com/widze-slysze-czuje-zabawy-aktywizujace-zmysly-kilkulatkow-winczewska-agnieszka,p1215722215,ksiazka-p

Oprac. Katarzyna Czarnocka-Pasztor

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót