Głusi i niedosłyszący – zestawienie bibliogarficzne w wyborze za lata 1997-2020

KSIĄŻKI

  1. Dziecięca matematyka : książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska, Małgorzata Kupisiewicz. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999
  2. Edukacja i rehabilitacja osób z wadą słuchu – wyzwania współczesności : heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji / red. nauk. Marta Wójcik. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2010
  3. Edukacja niesłyszących : wczoraj, dziś i jutro / red. nauk. Elżbieta Woźnicka. – Wyd. I. – Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2017
  4. Egzaminy zewnętrzne a uczniowie z wadą słuchu – studium przypadku / Anna Wiśniewska. – Łódź : Polski Związek Głuchych. Oddział, cop. 2016
  5. Integracja edukacyjna a integracja społeczna : satysfakcja z życia osób niedosłyszących / Grażyna Dryżałowska. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2015
  6. Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu / Katarzyna Plutecka. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2006
  7. Logopedia w edukacji wczesnoszkolnej : zeszyt ćwiczeń : dziecko z wadą słuchu, zaburzenie przetwarzania słuchowego, mowa bezdźwięczna / aut. Joanna Ćwiklińska [et al.]. – Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, [2020]
  8. Mój uczeń nie słyszy : poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych / Urszula Buryn [et al.]. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2001
  9. Multimedia w komunikacji, czytelnictwie i życiu kulturalnym osób z dysfunkcją słuchu / Bronisława Woźniczka-Paruzel. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2016
  10. Niesłyszący, głusi, głuchoniemi : wyrównywanie szans / Bogdan Szczepankowski. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999
  11. Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniem słuchu / red. Kazimiera Krakowiak, Renata Kołodziejczyk. – Lublin : Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, cop. 2015
  12. Podmiotowe uwarunkowania radzenia sobie ze stresem osób z uszkodzonym słuchem / Anna Czyż. – Wyd. I. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2019
  13. Pokaż mi mój mały świat : historyjki obrazkowe dla dzieci z autyzmem, opóźnionym rozwojem mowy i niedosłuchem / Magdalena Maniecka. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2016
  14. Relacje dziecka z wadą słuchu w szkole / Aneta Jegier, Magdalena Kosowska. – Warszawa : Difin, 2011
  15. Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna : model kształcenia integracyjnego / Grażyna Dryżałowska. – Wyd. 2 zm. i rozsz. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, cop. 2007
  16. Słyszę – ale nie wszystko : dziewczęta i chłopcy z uszkodzonym słuchem w szkołach masowych / Rene Jacob Muller ; tł. Tomasz Duliński. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997
  17. Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu / Kazimiera Krakowiak. – Lublin : Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006
  18. Ślimak : niedosłuch / Aleksandra Chmielewska ; [il.: Agnieszka Ostrowska]. – Wyd. 2. – Szklarska Poręba : Stowarzyszenie Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych „Światełko”, 2016
  19. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy : wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej / Grażyna Gunia. – Wyd. 2 uzup. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2006
  20. Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu / Urszula Eckert. – Wyd. 2 uzup. – Warszawa : Akademia Pedagogiki Specjalnej, 2001
  21. Ucz się z nami dobrze słuchać : zbiór ćwiczeń doskonalących zaburzony analizator słuchu. Cz. 1 / Jolanta Karbowniczek, Izabela Zaborowska. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2004
  22. Ucz się z nami dobrze słuchać : zbiór ćwiczeń doskonalących zaburzony analizator słuchu. Cz. 2 / Jolanta Karbowniczek, Izabela Zaborowska. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2005
  23. Ucz się z nami dobrze słuchać : zbiór ćwiczeń doskonalących zaburzony analizator słuchu. Cz. 3 / Jolanta Karbowniczek, Izabela Zaborowska. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2010
  24. Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej : podstawy metodyki nauczania języków obcych / Ewa Domagała-Zysk, Katarzyna Karpińska-Szaj. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2011
  25. Wielojęzyczni : studenci niesłyszący i słabosłyszący w procesie uczenia się i nauczania języków obcych / Ewa Domagała-Zyśk. – Lublin : Wydawnictwo KUL, 2013
  26. Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową : w kręgu odpowiedzialności / Agnieszka Sakowicz-Boboryko. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, 2016
  27. Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania młodzieży niesłyszącej i słabo słyszącej / Marta Wójcik. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008
  28. Wyrównywanie szans osób niesłyszących : optymalizacja komunikacji językowej / Bogdan Szczepankowski. – Siedlce : Wyższa Szkoła Rolniczo-Pedagogiczna, 1998

ROZDZIAŁY Z KSIĄŻEK

  1. ABC pedagoga specjalnego : razem łatwiej : nowe doświadczenia / Aleksandra Tomkiewicz-Bętkowska. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015. – S. 246-248: Program rewalidacji dla ucznia z obustronnym niedosłuchem
  2. Dziecko niesłyszące i słabosłyszące. Jak przedszkole może pomóc w rozwoju dziecka / Katarzyna Wereszka // W: Przedszkole w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / red. nauk. Beata Szurowska. – Wyd. I. – Warszawa : Difin, 2019. – S. 266-277
  3. Dziecko niesłyszące i słabosłyszące. Jak rodzina może wspomagać rozwój dziecka / Katarzyna Wereszka // W: Rodzina w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą. Cz. 2 / red. nauk. Beata Szurowska. – Wyd. I. – Warszawa : Difin, 2019. – S. 105-113
  4. Możliwości i ograniczenia edukacji zawodowej młodzieży niesłyszącej / Iwona Jagoszewska // W: Nierówność szans edukacyjnych – przyczyny, skutki, koncepcje zmian : praca zbiorowa / pod red. Wiktora Żłobickiego i Beaty Maj. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2012. – S. 439-456
  5. Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami) / Elżbieta Zawadzka-Bartnik. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010.- S. 159-172: Uczniowie z niepełnosprawnością słuchu (niedosłyszący i niesłyszący)
  6. Niedosłuch / Małgorzata Mueller-Malesińska // W: Uczniowie z chorobami przewlekłymi : jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację / red. nauk. Barbara Woynarowska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. – S. 160-178
  7. Niesłyszący i niedosłyszący uczeń gimnazjalista w grupie rówieśniczej. Odbiór społeczny osoby z defektem słuchu w środowisku szkolnym / Anita Czerwińska // W: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 2 / pod red. nauk. Anny Guzy oraz Bernadety Niesporek-Szamburskiej. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2013. – S. 16-21
  8. O potrzebie wykorzystania komiksu w nauczaniu dzieci niesłyszących / Justyna Kotowicz // W: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1 / pod red. nauk. Anny Guzy i Danuty Krzyżyk. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2012. – S. 93-99
  9. Praca z dzieckiem z dysfunkcją słuchu / Marzena Klaczak // W: Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod red. Marzeny Klaczak i Piotra Majewicza. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2006. – S. 57-81
  10. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami : charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie / Piotr Plichta [et al.]. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2017. – S. 93-138: Edukacja uczniów z uszkodzonym zmysłem słuchu
  11. Terapia pedagogiczna : scenariusze zajęć : poradnik dla terapeuty i nauczyciela / Anna Radwańska. – Warszawa : Difin, 2018. – S. 209-212: Scenariusz zajęć dla uczniów z niedosłuchem lub słabosłyszących. Temat: Posłuchaj i opowiedz
  12. Tożsamość dzieci niedosłyszących a proces wychowania oraz edukacji / Anita Czerwińska // W: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1 / pod red. nauk. Anny Guzy i Danuty Krzyżyk. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2012. – S. 99-105
  13. Uczeń niesłyszący i słabosłyszący. Jak szkoła może wspierać rozwój dziecka / Katarzyna Wereszka // W: Szkoła w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / redakcja naukowa Beata Szurowska. – Wyd. I. – Warszawa : Difin, 2020. – S. 296-307
  14. Uczeń słabosłyszący jako uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych we współczesnej szkole w Polsce / Anna Brzostek // W: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 2 / pod red. nauk. Anny Guzy oraz Bernadety Niesporek-Szamburskiej. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2013. – S. 9-15
  15. Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej / Marta Deńca // W: Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego / red. Barbara Wolny, Małgorzata Lis. – Wyd. I. – Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2018. – S. 35-72
  16. Uwarunkowania edukacji szkolnej uczniów z wadą słuchu / Iwona Klaczek // W: Integracja edukacyjna : oczekiwania i rzeczywistość / pod red. Marzeny Klaczak. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2010. – S. 143-148
  17. Wybrane aspekty kształcenia polonistycznego licealistów z uszkodzeniem słuchu / Aneta Całużyńska // W: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1 / pod red. nauk. Anny Guzy i Danuty Krzyżyk. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2012. – S. 106-115

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

  1. Czy mnie rozumiesz? : o integracji osób głuchych i słyszących / Ewa Czerkawska // Twórcza Szkoła. – 2004, nr 3, s. 25-26
  2. Czynniki psychofizyczne warunkujące osiągnięcia szkolne uczniów z wadą słuchu / Beata Boksa // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2012, nr 1, s. 40-44
  3. Czynniki rodzinne warunkujące osiągnięcia szkolne dzieci niedosłyszących / Beata Boksa // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2012, nr 3, s. 52-55
  4. Diagnozowanie gotowości szkolnej dziecka z wadą słuchu w świetle nowej rzeczywistości edukacyjnej / Katarzyna Bieńkowska // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 3, s. 174-183
  5. Dostosowanie podstawy programowej w zakresie języka obcego do potrzeb uczniów z dysfunkcją słuchu / Ewa Domagała-Zyśk // Języki Obce w Szkole. – 2018, nr 4, s. 5-10
  6. Dzieci z wadami słuchu w szkole podstawowej / Wioletta Adamska-Janiak // Wszystko dla Szkoły. – 2005, nr 1, s. 9-10
  7. Dziecko z uszkodzonym słuchem w rodzinie zastępczej – studium przypadku / Urszula Bartnikowska // Wychowanie na co Dzień. – 2013, nr 1/2, s. 3-8
  8. Edukacja głuchych i niedosłyszących wyzwaniem dla szkolnictwa wyższego w Polsce – wybrane zagadnienia i przykłady / Katarzyna Rabsztyn // Nauczyciel i Szkoła. – 2015, nr 1, s. 61-70
  9. Głusi coraz młodsi / Henryk Skarżyński // Charaktery. – 2019, nr 1, s. 62-65
  10. Gry dydaktyczne dla dzieci i młodzieży z niesprawnym narządem słuchu / Krzysztof Stolarski // Szkoła Specjalna. – 2006, nr 3, s. 216-224
  11. iCommunicator w pracy z uczniami niesłyszącymi / Małgorzata Łuszcz // Języki Obce w Szkole. – 2018, nr 4, s. 17-21
  12. Indywidualny program terapeutyczno-edukacyjny dla ucznia z obustronnym niedosłuchem / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 27, s. 34-36
  13. Język i kultura społeczności g/Głuchych / Monika Lach // Poradnik Bibliotekarza. – 2019, nr 2, s. 9-10
  14. Kompetencje dzieci głuchych w posługiwaniu się językiem migowym : metody oceny i jej kliniczne znaczenie / Piotr Tomaszewski, Alicja Niedźwiecka // Edukacja. – 2018, nr 4, s. 136-148
  15. Komunikacja alternatywna i wspomagająca w terapii logopedycznej dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową / Grażyna Gunia // Forum Logopedy. – 2017, nr 19, s. 9-12
  16. Modelowanie czynności poznawczych dziecka z wadą słuchu jako element pracy pedagoga specjalnego / Jolanta Zielińska // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 2, s. 83-91
  17. Motywacja do uczenia się języka obcego studentów niesłyszących lub słabosłyszących / Ewa Domagała-Zyśk // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2019, nr 2, s. 28-34
  18. Myszka Miki gra w guziki czyli Wykorzystanie gier językowych w praktycznej nauce języka polskiego studenta niesłyszącego / Karolina Ruta-Korytowska // Języki Obce w Szkole. – 2018, nr 4, s. 23-30
  19. (Nad)używanie substancji psychoaktywnych przez młodzież głuchą oraz słabosłyszącą : sytuacja Polski na tle badań amerykańskich / Marcin Jewdokimow // Serwis Informacyjny. Uzależnienia. – 2019, nr 3, s. 32-35
  20. Najczęściej występujące zaburzenia słuchu u dzieci / Aleksandra Stojak // Forum Logopedy. – 2016, nr 16, s. 53-55
  21. O barierach w kształceniu akademickim osób niesłyszących i słabosłyszących / Mariusz Sak // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2011, nr 4, s. 157-169
  22. Poglądy Marii Grzegorzewskiej na temat kształcenia dzieci z wadą słuchu / Beata Jackiewicz // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 5, s. 325-333
  23. Potrzeby g/Głuchych użytkowników w bibliotekach / Marta Korytkowska // Poradnik Bibliotekarza. – 2018, nr 1, s. 4-9
  24. Praca logopedy z dzieckiem z wadą słuchu / Malwina Wilczyńska // Forum Logopedy. – 2016, nr 16, s. 17-19
  25. Praca z dzieckiem z uszkodzonym narządem słuchu / Anna Pawluczuk // Forum Logopedy. – 2015, nr 5, s. 12-15
  26. Przetwarzanie słuchowe i jego zaburzenia / Agnieszka Gomoła, Beata Mierzejewska // Forum Logopedy. – 2017, nr 20, s. 46-50
  27. Przykładowe testy maturalne z języka angielskiego dla ucznia niedosłyszącego / Katarzyna Deleżyńska // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 4, s. 177-186
  28. Rozumienie związków frazeologicznych przez młodzież z uszkodzeniami narządu słuchu / Karolina Śliwa // Biuletyn Logopedyczny Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego. – 2014/2015, nr 1/2, s. 83-99
  29. Rzeczywistość szkolna dziecka z głęboko uszkodzonym słuchem w integracji / Małgorzata Gulip // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 1, s. 47-51
  30. Scenariusz dla młodzieży z zaburzeniami komunikacji (osób niepełnosprawnych intelektualnie, autystycznych, z Zespołem Aspergera, Afazją/SLI, z niedosłuchem) : scenariusz 6: ćwiczenia językowe dla młodzieży z zaburzeniami komunikacji / Joanna Zembrzuska // Forum Logopedy. – 2017, nr 20, s. 36-39
  31. Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 10-13 lat z niedosłuchem / Joanna Zembrzuska // Forum Logopedy. – 2017, nr 17, s. 30-32
  32. Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 6-7 lat z niedosłuchem : scenariusz 2: Ćwiczenia percepcji słuchowej i ćwiczenia językowe / Joanna Zembrzuska // Forum Logopedy. – 2016, nr 16, s. 33-35
  33. Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 8-9 lat z niedosłuchem : scenariusz 1: Ćwiczenia słuchu fonemowego i ćwiczenia językowe / Joanna Zembrzuska // Forum Logopedy. – 2016, nr 16, s. 30-32
  34. Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku szkolnym z uszkodzeniem narządu słuchu – seplenienie proste : scenariusz 3: Doskonalenie czytania ze zrozumieniem / Anna Pawluczuk // Forum Logopedy. – 2016, nr 16, s. 36-40
  35. Strategie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu / Magdalena Olempska-Wysocka // Szkoła Specjalna. – 2017, nr 2, s. 96-103
  36. System migany w nauczaniu głuchych i słabosłyszących – możliwości zastosowania i perspektywy rozwoju / Mariusz Sak // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 2, s. 121-127
  37. Talent do uczenia się języka obcego i dysfunkcja słuchu : czy da się to pogodzić? / Ewa Domagała-Zyśk // Języki Obce w Szkole. – 2018, nr 3, s. 57-61
  38. Terapia dzieci z wadą słuchu i tracheostomią – analiza przypadku / Renata Szmuc, Katarzyna Bieńkowska // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 2, s. 122-130
  39. Trudności w czytaniu i pisaniu dzieci niedosłyszących i głuchych / Joanna Kowal // Nauczyciel i Szkoła. – 2005, nr 1/2, s. 104-120
  40. Uczenie się języka obcego przez osoby korzystające z implantów ślimakowych / Ewa Domagała-Zyśk, Agnieszka Kłos-Dacka, Marek Zadrożniak// Szkoła Specjalna. – 2017, nr 1, s. 17-27
  41. Uczeń z wadą słuchu / Aleksandra Kubala // Doradca Dyrektora Szkoły. – 2013, nr 4, s. 58-60
  42. Uczniowie niesłyszący lub słabosłyszący także mogą uczyć się programowania! / Grażyna Gregorczyk // Meritum. – 2016, nr 4, s. 49-50
  43. Używanie substancji psychoaktywnych i profilaktyka w środowisku młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej / Marcin J. Sochocki, Bartłomiej Walczak // Serwis Informacyjny. Uzależnienia. – 2019, nr 1, s. 42-47
  44. Wirtualna wymiana dla edukacji włączającej uczniów z uszkodzeniami słuchu / Katarzyna Karpińska-Szaj, Joanna Pitura // Języki Obce w Szkole. – 2018, nr 4, s. 11-15
  45. Wpływ niedosłuchu na rozwój mowy werbalnej / Joanna Kasperuk, Agata Olendzka // Forum Logopedy. – 2016, nr 16, s. 4-7
  46. W świecie ciszy… : „Nie MIGaj się od biblioteki”, projekt MBP SCK w Mielcu / Marta Nowakowska // Poradnik Bibliotekarza. – 2019, nr 4, s. 22-24
  47. Zaburzenia przetwarzania słuchowego – algorytm postępowania diagnostyczno-terapeutycznego / Joanna Rostkowska, Dorota Wojewódzka, Małgorzata Kupisiewicz // Szkoła Specjalna. – 2019, nr 5, s. 363-373
  48. Zadaniowa wrażliwość edukacyjna uczniów z uszkodzonym słuchem / Magdalena Olempska-Wysocka // Szkoła Specjalna. – 2017, nr 4, s. 262-276
  49. Zastosowanie elementów metody Marii Montesori w kształceniu przedszkolnym dzieci z wadą słuchu / Magdalena Kania, Joanna Szymańska // Szkoła Specjalna. – 2007, nr 4, s. 269-278
  50. Życie w ciszy / Anna Wiśniewska // Charaktery. – 2015, nr 8, s. 54-56

Oprac. Jolanta Osińska-Kurek

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót