Relacje rówieśnicze – zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2006-2016

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

  1. Bez sporów i nieporozumień / Kinga Rusin // Życie Szkoły. – 2015, nr 4, s. 28-29
  2. Bezpieczeństwo emocjonalne dziecka w przedszkolu / Danuta Zakrzewska, Wiesława Koniecko // Oświata Mazowiecka. – 2011, nr 1 (6), s. 13-14
  3. Budowanie autorytetu u małych dzieci / Lidia Kołodziejska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2014, nr 28, s. 4-8
  4. Budowanie relacji w przywództwie / Wojciech Turewicz // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 1, s. 39-46
  5. Budowanie wzajemnego zaufania w kontaktach z jednostkami i grupami / Paul Dix // Edukacja i Dialog. – 2016, nr 5/6, s. 58-64
  6. Dobra atmosfera w klasie / Katarzyna Witkowska // Życie Szkoły. – 2007, nr 4, s. 48-50
  7. Dwa roczniki w jednej klasie : szansa czy wyzwanie? / Aleksandra Jagła // Życie Szkoły. – 2012, nr 2, s. 32-34
  8. Dynamika roli relacji rówieśniczej – od wczesnego dzieciństwa do wczesnej dorosłości / Błażej Smykowski // Edukacja. – 2009, nr 2, s. 21-37
  9. Dynamika środowiska wychowawczego a wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży / Błażej Smykowski // Czasopismo Psychologiczne. – 2007, nr 1, s. 31-40
  10. Dzieci odrzucane przez rówieśników. Cz. 1 / Maria Deptuła // Remedium. – 2007, nr 4, s. 1-3
  11. Dzieci odrzucone przez rówieśników. Cz. 2 / Maria Deptuła // Remedium. – 2007, nr 6, s. 8-9
  12. Dziecko nieakceptowane przez grupę rówieśniczą / Romana Rybarczyk // Życie Szkoły. – 2007, nr 2, s. 49-52
  13. Dziecko w grupie czyli O przedszkolu dla dzieci / Anna Florek // Meritum. – 2016, nr 1, s. 31-38
  14. Dziecko w roli nauczyciela / Kinga Kuszak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2007, nr 4, s. 14-17
  15. Dynamika roli relacji rówieśniczej – od wczesnego dzieciństwa do wczesnej dorosłości / Błażej Smykowski // Edukacja. – 2009, nr 2, s. 21-37
  16. Dynamika środowiska wychowawczego a wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży / Błażej Smykowski // Czasopismo Psychologiczne. – 2007, nr 1, s. 31-40
  17. Edukacja rodziców jako sposób zapobiegania wykluczaniu dziecka ze środowiska rówieśników / Maria Deptuła // Chowanna. – 2012, T. 1, s. 193-205
  18. Edukacja terapeutyczna z wykorzystaniem sztuk plastycznych dzieci odrzuconych rówieśniczo / Anna Gaweł // Kwartalnik Edukacyjny. – 2014, nr 3, s. 70-79
  19. Gdy w grupie źle się dzieje… / Anna Biernacka // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2013, nr 22, s. 58-60
  20. Gdy zdanie rodziców przestaje się liczyć… / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 56, s. 58-59
  21. Gniewni wykluczeni / Agnieszka Wilczyńska // Charaktery. – 2015, nr 11, s. 76-79
  22. Grupa rówieśnicza – bezpieczna przystań nastolatka / Aleksandra Kram, Marta Molińska.// Remedium. – 2016, nr 7/8, s. 5-7
  23. Grupa rówieśnicza a dom / Rafał Ryszka // Wychowawca. – 2010, nr 10, s. 16-17
  24. Grupa zabawowo-adaptacyjna / Maria Boroń // Wychowanie w Przedszkolu. – 2006, nr 6, s. 52
  25. Gry ułatwiające poznanie i integrację klasy / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 51, s. 29-32
  26. Integracja grupy świetlicowej : scenariusz zajęć świetlicowych / Joanna Chlewska.// Świetlica w Szkole. – 2011, nr 3, s. 24
  27. Interakcje rówieśnicze – zjawisko tutoringu dziecięcego / Agnieszka Pawlak // Nowa Szkoła. – 2006, nr 3, s. 41-47
  28. Izolacja ucznia w klasie szkolnej jako przejaw psychicznej przemocy grupowej / Katarzyna Wasilewska // Edukacja i Dialog. – 2009, nr 6, s. 62-64
  29. Jak skutecznie rozmawiać z uczniem? / Paulina Dubiel // Wszystko dla Szkoły. – 2012, nr 12, s. 16-18
  30. Jak wykorzystać zjawisko tutoringu dziecięcego? / Agnieszka Pawlak // Nowa Szkoła. – 2007, nr 3, s. 29-34
  31. Każde dziecko jest inne / Małgorzata Piotrowska / Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 1, s. 96-97
  32. Każde dziecko jest inne / Małgorzata Piotrowska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 6, s. 98-101
  33. Klasowy outsider / Małgorzata Łuba // Głos Pedagogiczny. – 2012, nr 44, s. 50-52
  34. Klimat szkoły jako przedmiot badań. Wątpliwości i wyzwania / Aleksandra Tłuściak-Deliowska // Ruch Pedagogiczny. – 2014, nr 4, s. 141-151
  35. Kłopoty nietypowych i z nietypowymi / Jadwiga Raczkowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2015, nr 5, s. 10-21
  36. Kompetencja projektowania życia społecznego a rozwój podmiotowości człowieka / Błażej Smykowski // Ruch Pedagogiczny. – 2011, nr 1/2, s. 5-25
  37. Koniec dzieciństwa / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2016, nr 2, s. 12
  38. Kształtowanie postaw w grupach mieszanych / Lidia Kołodziejska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2014, nr 32, s. 3-8
  39. Małe dziecko w relacji z rówieśnikiem / Kinga Kuszak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2015, nr 7, s. 13-20
  40. Najlepiej uczymy się od tych, których kochamy… : budujemy dobre relacje z uczniami / Anna Piekarska // Głos Pedagogiczny. – 2009, nr 4, s. 35-37
  41. Nasza klasa nie jest grupą / Miroslava Lemešová.// Nowa Szkoła. – 2009, nr 10, s. 35-42
  42. Nie odzywam się do ciebie… / Kinga Rusin // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 58, s. 14-16
  43. Niewłaściwe zachowania w grupie – jak się ich wystrzegać? : lekcja wychowawcza z pomysłem / Magdalena Goetz // Głos Pedagogiczny. – 2015, nr 72, s. 14-18, 26-27
  44. Normy grupowe dotyczące preferowanych cech członka grupy. Cz. 1 / Maria Fudali // Remedium. – 2010, nr 7/8, s. 54-56
  45. Normy grupowe dotyczące preferowanych cech członka grupy. Cz. 2 / Maria Fudali // Remedium. – 2010, nr 10, s. 12
  46. Od nauczania tradycyjnego do uczenia się w grupie jako wspólnocie / Jacek Tendej // Nowa Szkoła. – 2007, nr 2, s. 12-16
  47. Odrzucenie rówieśnicze. Etiologia i zasady terapii / Bronisław Urban // Nauczyciel i Szkoła. – 2013, nr 2, s. 41-56
  48. Organizacja pracy w grupie mieszanej / Elżbieta Korczewska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2013, nr 16, s. 4-9
  49. Pieniądze to nie wszystko : dziecko wykluczone przez rówieśników ze względu na status materialny : jak pomóc? / Magdalena Goetz // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr 79 (maj), s. 52-55
  50. Piętno samotnego dzieciństwa : przywiązanie i praktyki rodzicielskie jako przyczyny odrzucenia dziecka przez rówieśników / Maria Deptuła // Chowanna. – 2010, T. 1, s. 95-105
  51. Podejmowanie decyzji w grupach nieformalnych gimnazjalistów / Maria Fudali // Remedium. – 2008, nr 11, s. 8-9
  52. Pogoda dla klasowych bogaczy / Elżbieta Napora // Psychologia w Szkole. – 2015, nr 3, s. 87-94
  53. Pomaganie dzieciom nielubianym przez rówieśników – prezentacja programu oddziaływań / Marta Herzberg // Serwis Informacyjny. Narkomania. – 2011, nr 3, s. 13-18
  54. Porozumienie ze zrozumieniem / Jerzy Binkowski // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 3, s. 51-59
  55. Potrzeba kontaktu i akceptacji społecznej u dzieci / Irena Pufal-Struzin // Nauczanie Początkowe. – 2007/2008, nr 3, s. 7-13
  56. Potrzeba kontaktu z rówieśnikami wśród uczniów klas 1-3 – wyniki badań własnych / Zuzanna Zbróg // Nauczanie Początkowe. – 2007/2008, nr 3, s. 37-41
  57. Pozytywny klimat klasy / Ewelina Krzymowska // Życie Szkoły. – 2014, nr 2, s. 4-7
  58. Pozytywny klimat szkoły / Ewelina Krzymowska // Życie Szkoły. – 2013, nr 3, s. 19-21
  59. Pozytywne relacje / Małgorzata Żółtaszek // Biblioterapeuta. – 2013, nr 4, s. 39-43
  60. Praca na żywym organizmie / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 47, s. 46-47
  61. Przejawy negatywnej komunikacji krytyki czyli Komunikaty ośmieszające rówieśników. Cz. 2 / Maria Janukowicz // Edukacja i Dialog. – 2009, nr 2, s. 72-77
  62. Przyjacielskie relacje: uczeń – niepełnosprawny kolega / Iwona Witulska.// Nowa Szkoła. – 2015, nr 3, s. 39-45
  63. Psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży niewidzącej w szkołach ogólnodostępnych / Milena Nazarczuk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2012, nr 2, s. 43-47
  64. Psychospołeczne korelaty i predyktory zachowań agresywnych dzieci i młodzieży / Aleksandra Tłuściak-Deliowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2013, nr 3, s. 20-26
  65. Relacje dziecka z rówieśnikami / Mariola Woźniak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2010, nr 1, s. 17-23
  66. Relacje interpersonalne pomiędzy nauczycielami a uczniami liceów ogólnokształcących / Marian Śnieżyński // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 7/8, s. 3-6
  67. Relacje pomiędzy jednostką a społeczeństwem i ich wpływ na kształtowanie się kultury / Jarosław Głęborski // Kultura i Edukacja. – 2006, nr 1 , s. 97-107
  68. Relacje między szkołą a środowiskiem – elementem uczestnictwa w kulturze fizycznej / Robert Jaszczuk // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2008, nr 8, s.63-66
  69. Relacje między uczniami pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi intelektualnie – warunek i efekt integracji / Mirosław Rutkowski // Nauczanie Początkowe. – 2007/2008, nr 3, s. 56-62
  70. Relacje rówieśnicze : (zestawienie bibliograficzne w wyborze) / Beata Loch // Wychowawca. – 2010, nr 10, s. 29
  71. Relacje rówieśnicze w doświadczeniach uczniów szkół różnych szczebli / Ewa Bochno // Edukacja. – 2011, nr 1, s. 77-84
  72. Relacje z innymi / Dorota Duda // Eko Świat. – 2006, nr 7/8, s. 46-47
  73. Rówieśnicze kręgi : wzmacnianie i upokarzanie. Cz. 1 / Maria Janukowicz // Edukacja i Dialog. – 2009, nr 1, s. 62-67
  74. Schemat rozmowy z dzieckiem ulegającym wpływom rówieśników / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 56, s. 41-42
  75. Skuteczne sposoby rozwiązywania konfliktów w grupie rówieśniczej : lekcja wychowawcza z pomysłem / Magdalena Goetz // Głos Pedagogiczny. – 2015, nr 69, s. 13-17
  76. Specjalista od przyjaźni potrzebny od zaraz / Beata Łęcka, Krystyna Szczęsna-Witkowska // Psychologia w Szkole. – 2006, nr 2, s. 43-49
  77. Sposób na bezpieczną szkołę / Lucyna Bojarska // Niebieska Linia. – 2006, nr 5, s. 3-7
  78. Sześciolatki w grupie rówieśniczej / Lidia Murias // Wychowanie w Przedszkolu. – 2006, nr 8, s. 38-39
  79. Szukanie mostów / Katarzyna Leśniewska // Głos Pedagogiczny. – 2012, nr 37, s. 22-24
  80. Taki, siaki, owaki… : o stygmatyzacji dziecka i tym, jak jej przeciwdziałać w przedszkolu / Anna Kałuba-Korczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 6, s. 45-48
  81. Trudne zachowania uczniów : dokuczanie i szykanowanie rówieśników / Karolina Oleksa // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr 80, s. 41-43
  82. Tutoring rówieśniczy – stara metoda na nowo odkrywana / Karolina Appelt, Joanna Matejczuk // Psychologia w Szkole. – 2014, nr 1, s. 21-30
  83. Ulotka dla ucznia – opiekuna, przewodnika // Doradca Dyrektora Szkoły. – 2014, nr 45, s. 41
  84. Uwalnianie z ról w grupie przedszkolnej / Anna Kałuba-Korczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 4, s. 50-53
  85. Uwarunkowania integracji społecznej uczniów niewidomych w grupie rówieśniczej / Zdzisław Kazanowski // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 1, s. 20-33
  86. W grupie, z grupą i dla grupy / Ewa Bąk // Psychologia w Szkole. – 2006, nr 1, s. 53-57
  87. Wejście w negatywną rolę zmienia obraz siebie / Błażej Smykowski // Edukacja i Dialog. – 2007, nr 4, s. 10-13
  88. Wizja własnej przyszłości a doświadczenia społeczne młodzieży / Ilona Lasota // Wychowanie na co Dzień. – 2008, nr 12, s. 26-29
  89. Wpływ relacji z rówieśnikami na rozwój dziecka / Andrzej Twardowski // Wychowanie w Przedszkolu. – 2009, nr 10, s. 4-12
  90. Wspomaganie rozwoju emocjonalnego dzieci odrzucanych przez rówieśników / Marta Herzberg // Chowanna. – 2010, T. 1, s. 153-160
  91. Wspólnie i bez porażek / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2016, nr 16, s. 8
  92. Wyśmiewane dzieci / Marta Melka-Roszczyk // Psychologia w Szkole. – 2015, nr 4, s. 56-60
  93. Zjawisko presji rówieśniczej / Kinga Sochocka, Karolina Van Laere // Remedium. – 2015, nr 4, s. 13
  94. Zrobić dobre wrażenie / Marzena Wysocka // Języki Obce w Szkole. – 2006, nr 3, s. 160-163
  95. Zrozumieć gimnazjalistę / Maria Fudali // Wychowanie na co Dzień. – 2008, nr 9, s. 23-26
  96. Zrozumieć opór czyli Jak skutecznie pomóc klasie / Iwona K. Gryniuk-Toruń // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 3, s. 136-145
  97. Żeby było, jak ma być : triki i pomysły zachęcające dzieci do współpracy w grupie / Anna Kordzińska-Grabowska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2014, nr 30, s. 42-46

KSIĄŻKI

  1. Dlaczego jesteście tacy okrutni? : mobbing w szkole / Jutta Georg ; [tł. Marta Borowczyk]. – Poznań : Drukarnia i Księgarnia Świętego Wojciecha, cop. 2008
  2. Efekt rówieśników w nauczaniu szkolnym / Artur Pokropek. – Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2013
  3. Empatyczna klasa : relacje, które pomagają w nauce / Sura Hart, Victoria Kindle Hodson; [tł. Danusia Roguś]. – Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2006
  4. Grupa bez przemocy : 162 zabawy i ćwiczenia dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, uczące empatii i współpracy / Charles A. Smith ; il. Nancy L. Downing ; [przekł. Joanna Sabbo-Gołębiowska]. – Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2007
  5. Gry i zabawy na dobry klimat w grupie / Birgit Fuchs ; [przekł. z jęz. niem. Magdalena Jałowiec]. – Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2009
  6. Ja i grupa : trening dla uczniów / Justyna Święcicka. – Warszawa : Centrum Doradztwa i Informacji Difin, 2007
  7. Jak być sobą wśród kolegów / Julita Wojciechowska. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2008
  8. Obszary wychowania przedszkolnego : najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne / pod red. Anny Mikler-Chwastek. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2014
  9. Problemy z zachowaniem dzieci i młodzieży / Monika Biała. – Warszawa : Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2006
  10. Pozytywne emocje : jak rozwijać relacje międzyludzkie / Tom Rath, Donald O. Clifton ; [tł. Izabela Michałowska]. – Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2006
  11. Relacje dziecka z wadą słuchu w szkole / Aneta Jegier, Magdalena Kosowska. – Warszawa : Difin, 2011
  12. Relacje interpersonalne : proces porozumiewania się / Ronald B. Adler, Lawrence B. Rosenfeld, Russell F. Proctor II ; tł. Grażyna Skoczylas. – Wyd. 1, dodr. – Poznań : Dom Wydawniczy Rebis, 2007
  13. Relacje między systemami wartości a przekonaniami światopoglądowymi w okresie dorastania / Jan Cieciuch. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, cop. 2007
  14. Relacje w rodzinie a szkoła : krótki przewodnik psychologiczny / Jarosław Jagieła. – Kraków : Wydawnictwo Rubikon, 2007
  15. Szkice z psychologii społecznej : praca zbiorowa / pod red. Ewy Stanisławiak. – Wyd. 2 poszerz. – Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, 1999
  16. Trudna klasa : opanować, wychować, nauczyć… / Bill Rogers ; [tł. Zofia Janowska]. – Warszawa : Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2006
  17. W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka / red. nauk. Sabina Guz, Małgorzata Centner-Guz, Iwona Zwierzchowska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015
  18. Wywieranie wpływu przez grupy : psychologia relacji / Walter G. Stephan, Cookie W. Stephan ; przekł. Magdalena Kacmajor. – Wyd. 2 w jęz. pol. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007
  19. Zgrana klasa : ja, ty, my : gry i zabawy integrujące zespół klasowy : poradnik dla klas I-VI szkół podstawowych, ogólnodostępnych i integracyjnych / Aleksandra Tomkiewicz-Bętkowska, Joanna Czubak. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2011

Oprac. Antoni Woźnica

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót